KBC News 5

Kristina Ahlmark, Service Manager på KBC

KBC NEWS #4 2019


Fri IT-support


För alla KBC Members!

Från 1 april har vi nu gjort upp med vår KBC Member Aktiv IT Partner att de kommer att finnas på plats varje onsdag 08-12 på Karlstad Business Center.


Tanken är att ge alla KBC Me mbers möjlighet till fri IT-support upp till en timme per ärende. Detta ingår i medlemskapet 1.990 kr/månad på KBC. Skulle ett ärende ta mer än en timme, betalar KBC den första timmens nyttjande och respektive medlem sedan övrig tid - dessutom till ett rabatterat pris från Aktiv IT:s sida.


”…ingår i medlemskapet 1.990 kr/månad på KBC…”


Vilka IT-tjänster?

Det finns egentligen inga begränsningar kring vad som omfattas av denna IT-support så länge det ligger inom ramen för den breda/djupa kompetens Aktiv IT själva besitter.


Däremot är tjänsten förstås begränsad till att gälla den aktuella medlemmens egna/företags behov. Det är ingen support för privata datorer och applikationer.


Supporten kan därför röra frågor om back-up, virusskydd, Office365, skrivarinställningar, synkning av mail med mobil etc. etc. Aktiv IT är främst inriktade på PC-sidan men vi vet att de kan lösa många frågeställningar även för Mac-användare.


Varför Aktiv IT Partner?

Anledningen till att vi valt just Aktiv IT Partner är för att vi känner till dem sedan tidigare, har egna mycket goda upplevelser av deras leveranser plus att de var ett av de allra första företag som hängde på som KBC Members.


”…frågor om back-up, virusskydd, Office365, skrivarinställningar, synkning med mobil etc…”


Sedan påverkar det förstås att de finns på plats i Karlstad och är ett tillräckligt stort företag för att kunna avdela resurser att sitta på KBC varje onsdag förmiddag. Å andra sidan, som Tomas Björn från Aktiv IT idag konstaterade, skulle det bli tid då ingen behöver support är ju Karlstad Business Center ett perfekt ställa att vara på för att inte tappa arbetstid.


Fler områden

Nu startade vi med data/IT-området men vi har dialog även med andra företag inom andra områden, som också skulle kunna bli aktuella som supportområden. Så att alla KBC Members får möjlighet till snabb, enkelt och kostnadsfri support i syfte att underlätta arbetsdagen ytterligare.


Varma hälsningar

Kristina

Annonsplats

Kontakta KBC för annonsering här

"...vill jag framföra lovorden från mina kollegor som haft förmånen att få ta del av era lokaler och tjänster på KBC..."

Anders Kjällström, CEO Branäsgruppen, är INSIDER #16 på Karlstad Business Center 21 maj

1.000 anställda...


...fördelat på 100 tillsvidaretjänster och 900 säsongsanställda. Det är antalet anställda som är beroende av Anders Kjällströms, CEO för Branäsgruppen, ledarskap för koncernen.


Förutom att ha byggt upp Branäs från det som på 90-talet var ett konkursbo till att idag vara Sveriges familjeanläggning No 1 bland skidbackar, har Anders Kjällström & co byggt vidare konceptet till att idag omfatta hela 7 olika anläggningar.


FOKUS på ledarskapet

Anders gästar oss som INSIDER och vi fokuserar på ledarskapet. Kom och ät frukost på Karlstad Business Center, mingla och träffa både nya och kanske redan bekanta kontakter. Lyssna på Anders Kjällströms tankar kring ledarskap, vår intervju med honom och passa på att ställa dina frågor.


Samtliga fullbokade

Hittills har samtliga 15 INSIDER vi kört blivit fullbokade. Det senaste INSIDER med Patrik Hjelte, som hålls 16:e april, blev fullbokat redan en månad innan eventet. Och redan har anmälningarna börjat trilla in även till detta event med Anders Kjällström.


Anmäl dig här redan idag om du vill vara säker på att få plats!

Legobygge på KBC

Fler och fler nyttjar möjligheten att hyra prisvärda mötesytor på Karlstad Business Center. Ibland kombinerat med frukostbuffé eller eftermiddagsfika. Kaffe/te ingår förstås alltid.


På bilden bredvid ser du gänget från LearningWell West. Som använder Lego i sitt förändringsarbete när de hyrde lokaler på KBC.


Lägg nästa möte eller event på KBC ni också. Vi har ytor för 2 personer upp till 70 personer.


Bokning görs här>>

TYCK TILL: Karlstads stolthet Färjestad

Tror du att Färjestad tar SM-guld i år?


Klicka: JA (klicka direkt i själva nyhetsbrevet för att kunna rösta)


Klicka: NEJ (klicka direkt i själva nyhetsbrevet för att kunna rösta)


Vi frågade våra läsare

Det var näst intill 50/50 som svarade ja/nej på frågan om behovet av mer affärsnätverkande i Värmland.

Annonsplats

Kontakta KBC för annonsering här

Allt mer av Sveriges yta blir till co-working

Konceptet co-working innebär delade arbetsytor dit (oftast) frilansare, mindre företag och digitala nomader kan söka sig för att “husa” sitt kontor för en tid. Ytorna som sådana är i många fall aktivitetsbaserade och erbjuder en rad olika alternativ som soffor, ståbord, telefonbås, skrivbord osv.


Som platstagare tillika medlem får man tillgång till en arbetsplats (antingen rörlig eller fixerad) och grundtjänster som wifi, städning, kaffe och receptionsmottagning. På många platser finns det även mertjänster som tillgång till skrivare, nätverksevent, mötesrum, 3D-printers etc. Så, istället för att “tillhöra” och gå till samma kontor kan personen välja vilken arbetsmiljö som passar bäst för tillfället och byta efter behov. Detsamma gäller vilka kollegor (även andras) den väljer att ha runt sig.


Medlemskapet är i många fall också utformat för att dessa individer eller mindre grupper ska kunna växa organiskt inom co-working-ytan. På t.ex. GOTO 10 i Stockholm erbjuds kostnadsfria allmänna ytor som du kan få tillgång till för att komma igång och nätverka med likasinnade. När du sedan har kommit igång och/eller kanske fått igång din business och kanske vill ha lite mer “kontorskänsla” kan du på sätt och vis “uppgradera” dig inom lokalen till ett betalt medlemskap och tillgång till större kontorsytor med både fasta och aktivitetsbaserade platser.

Varför har det blivit en trend? För att bättre förstå varför co-working har blivit en stigande trend tog vi hjälp av Martin Ericson, delaktig i vårt community och personen bakom Box Space i Malmö. Han förklarar det som följande:


– Jag tror att co-working-trenden i Sverige i huvudsak kommer ur tre rörelser.


– För det första är den starkt förknippad med startup-världen som ju har varit ett viktigt inslag i det svenska näringslivet de senaste åren. Det är ett flexibelt sätt för nystartade företag att hitta kontor som de kan växa i och är samtidigt en plats att synas på.


– För det andra så tror jag också att antalet co-working-ställen har ökat för att fler människor väljer att starta eget, jobba som frilansare eller distansanställda. Tack vare teknikutvecklingen så kan fler jobba platsoberoende och tex sitta hemma eller på ett co-working-ställe.


Det skapar också ett naturligt sammanhang och community-känsla vilken så klart är skön att luta sig på om man är ny på en plats och kanske känner sig lite ensam.


– Den tredje rörelsen som jag tror bidragit till utvecklingen är att fler etablerade företag lämnar sina mer traditionella kontor och söker sig till co-working-ställen. Det kan till exempel vara för att erbjuda sina anställda en mer inspirerande arbetsmiljö eller för att fräscha upp sitt varumärke genom att placera sig i en ny kontext.


Ser vi till Fastighetsvärldens sammanställning så har de 19 största aktörerna inom coworking/kontorshotell femfaldigat sin yta de senaste 7 åren. Idag utgör denna yta totalt 181 000 kvadratmeter! Någonstans är vi på väg men vart?


Om du får sia lite om utvecklingen av co-working i Sverige. Vad tror du händer de kommande åren?


– Även om den växer så är co-working hittills en relativt smal företeelse som involverar en liten grupp människor. Det är mest startups, egenföretagare, distansanställda och en särskild typ av företag som väljer co-working. Jag tror, och mycket pekar på, att detta bara är början på något mycket större. Till en början kommer fler mindre och medelstora företag att flytta till co-working-ställen och efter det tror jag att även de stora arbetsgivarna kommer följa med.


– Jag tror också det kommer att dyka upp fler co-working-ställen på mindre orter och utanför de stora städerna. Hittills ligger de ofta placerade på attraktiva adresser i centrum men jag tror att fler människor kommer att vilja jobba nära där de bor istället för att behöva pendla.


Vad är en service/tjänst som du tror kommer att bli alltmer efterfrågad (som vanligen inte ingår i ett co-working-medlemskap idag)?


– Många co-working-ställen vill lyfta fram tillgång till pingis-bord, gratis öl och bollhav för att särskilja sig från mängden men det jag tror kommer ha störst betydelse i framtiden är praktiska tjänster som förenklar människors vardag. Det kan tex vara barnpassning / tillgång till förskola.


Övrigt… har du någon snaskig statistik eller insikt av att vara i branschen som du skulle vilja dela med mig och med våra läsare?


– Jag har inga statistiskt säkerställda data på det men min erfarenhet säger att vad som har störst betydelse för människor när de väljer arbetsplats är människorna som redan finns där. Man kan göra jättemycket marknadsföring, ha jättehäftig inredning och den modernaste tekniken men det viktigaste är community. Det låter kanske klyschigt men människor attraherar människor, helt enkelt.


[Källa: Christoffer Persson, Svenska Nomader]

KARLSTAD BUSINESS CENTER - Där människor möter människor. Nätverkar. Skapar affärer.


  • Affärsnätverk: 100-talet KBC Members - och långt fler besökare - rör sig i affärsnätverket
  • Representativt: > 100 arbetsplatser och 10 bokningsbara rum, kök, lounge, walk'n'work, JetSeat, eventytor etc. i representativa lokaler
  • Centralt: < 500 m till Stora Torget. 10 m från vattnet. 300 m från tåg/taxi. 50 m till restauranger, gym 50 m (alla KBC Members tränar utan extra kostnad), kvarterskrogen GoodGuysTap, White Guide restaurangen Naviero.
  • Business: Fokus på marknad/sälj, ekonomi, personal, ledning & LEAN Admin. Och på faktiska affärer.
  • Variation: Konferenser, teknik, high speed internet, lounge, servicefunktioner, poolbil, träning etc.
  • Mötesplats: workshops, utbildningar, inspiration & nätverkande. Affärsnätverken N1.
  • Tillväxtkorridoren: Som KBC Member har du f n arbetsplatser i Karlstad, Örebro och Stockholm.
  • KBC är ett oberoende entreprenörskap. För affärsmänniskor. Av affärsmänniskor.

Kontakta oss gärna för annonsering i KBC News


Vi är jätteglada att fler än 24.100 beslutsfattare

(varav ca. 14.800 inom Värmland) nu abonnerar på KBC News.

Gilla oss på Facebook - Följ oss på LinkedIn - Se oss på Instagram

Karlstad Business Center AB

Magasin 2 (Inre Hamn)

Tynäsgatan 10

652 16 Karlstad

 

+46 (0)70 35 95 400

Postadress:

Box 2050

650 02 Karlstad

Fakturaadress:

Kund-id FRX4523

FE 301

105 69 Stockholm