News 13

Per Schlingmann tillsammans med Rebecca Strand Projektledare Karlstad Business Week (i sin ordinarie roll Affärskonsult på Nya Ekonomikompetens).

Arrangörer/partners för Karlstad Business Week

Ett av de mess som kommit in efter genomförandet av Karlstad Business Week

KBC NEWS #13 2019


Fullträff för Karlstad Business Week!


Karlstad och Värmland har äntligen haft sin allra första Business Week! Härligt!!


Kan vi använda ordet succé?

Flera deltagare kom fram till oss i slutet av Business Week och påpekade att "nu måste ni ju se till att få fram vilken succé det blev med Karlstad Business Week".


Och. Ja. Projektgruppen för Karlstad Business Week har arbetat under hösten för att få till något som ytterligare hjälper till att sätta Karlstads & Värmlands näringsliv på kartan. Och när det gäller detta har vi definitivt lyckats. Samtidigt konstaterar vi:


Allt kan alltid bli ännu bättre!


Så är det.


En begränsad budget

Med ett Karlstad Business Week som arrangeras för allra första gången, utan några som helst externa medel eller sponsorer utanför själva projektgruppen, därmed utan ekonomiska möjligheter att kunna köpa in konferencier eller någon reklam/produktionsbyrå för marknadsmaterial, utan att kunna (och inte heller behöva tack vare KBC) kosta på några externa lokaler, utan att kunna göra annat än att själva åka och köpa kaffemuggar och kaffebryggare, hämta bröd från bageri, handla marschaller, komplettera med klaffstolar från IKEA, skriva ut och klippa till besökarbrickor, skapa affischer och skyltar, utan att ha råd med någon som helst annonsering osv. Och med en högst begränsad budget (+allt ideellt arbete förstås).


”…utan ekonomiska möjligheter att kunna köpa in konferencier eller någon produktionsbyrå…”


Ja, då får vi nog erkänna att vi lyckats åstadkomma väldigt mycket med begränsade medel. Så mycket att vi själva också vågar använda ordet succé!


Ett litet strå till stacken

Det är ju faktiskt inte bara besökare som får räknas in i nyttan med Karlstad Business Week. Tack vare nationella ansikten, lokala medier och att vi har en bra bit över 20.000 beslutsfattare runt om i Sverige/Oslo som mottagare av nyhetsbrev + det som går att nå via sociala medier, har förstås Karlstad/Värmland fått uppmärksamhet som ett område där det händer saker i och omkring näringslivet. På så sätt hoppas vi ha dragit ett litet, litet strå till stacken för att motverka det negativa som kommer fram i undersökningar om näringslivsklimat, entreprenörskapsförutsättningar osv.


Som våra projektvänner Företagarna brukar konstatera: "4 av 5 jobb kommer från småföretagen". Parallellt med att det faktiskt är från företagande som alla skatteintäkter kommer. Visionen, tycker i alla fall vi på KBC, borde vara att ha Sveriges allra bästa företagsklimat här i Värmland!!


Omöjligt utan andra företags stöd & support

Sedan är det enkelt att konstatera att vi aldrig hade nått upp till succé utan att andra fantastiska företag även utanför projektgruppen (Nya Ekonomikompetens, Företagarna, Almi & Four PR) hade ställt upp och redan innan Business Week trott på våra idéer. Vi hoppas verkligen att vi inte missar någon nu men de företag/personer som verkligen stöttat Business Week är:


* Nya Wermlandstidningen - Jonny Ohlsson (frilans) trodde direkt på idén om att Karlstad/Värmland behövde en Business Week och gav oss bra skjuts genom uppmärksamhet i tidningen. Sedan hängde Jonas Klint på NWT på och bidrog till mycket bra näringslivsbevakning innan och under Business Week.


* Löfbergs - Anders Thorén ställde upp och koordinerade både praktiska saker såväl som medverkande Kathrine Löfberg och Tomas Rhöse (som båda också ställde upp direkt) samt ställde själv upp som moderator. Plus att man bjöd på sitt goda mineralvatten på KBC.


* Ricoh IT Partner Karlstad - Lars och Mikael hängde på tanken om Business Week och bokade in Johan Pennerborn, stöttade vårt delprojekt med hockey after work, bjöd på frukost på torsdagen på KBC, tryckte upp programbladet och erbjöd oss att synas på deras digitala utomhusskärm (tyvärr räckte inte våra resurser för att hinna få fram material till den).


* Autowåx - Genom Företagarna Karlstad-Hammarö-Forshagas fina samarbete med Autowåx, hängde Autowåx snabbt på tanken om Karlstad Business Week och bjöd tillsammans med Företagarna på after work samt ställde upp med provkörningar av BMW-bilar under fredagen.


* Balkan Excellence - Damir på Balkan Excellence tände direkt på möjligheten att bjuda(!) på godsaker/provsmakning, bl.a. från Balkan, och koordinerade med Artisan Bred samt Hagahallen. Tack och lov fick Damir också en hel del produkter sålda på Business Week + mycket positiva kommentarer om produkterna!


* Good Guys Tap - Per Widen är en man som lever med Tappen och han tvekade aldrig att komma på Business Week och både berätta och bjuda på Good Guys Brews mycket goda lättöl. Superkul att after worken på onsdagen som Företagarna och Autowåx höll på Good Guys Tap blev överfylld!


* Wermkon, Devarion & Soleil - Respektive företags VD:ar ställde upp direkt och bjöd generöst på sin tid och sina erfarenheter när vi ville prova att köra INSIDER Framgång under veckan. Och vår projektmedarbetare Anna Lundmark Lundbergh förberedde och genomförde rollen som programvärd.


* Mericon - Linda Take CEO på Mericon svarade 'ja' direkt på frågan om hon kunde komma och vara INSIDER #19 och därmed även vara öppningsevent för hela Karlstad Business Week.


* Värmlands Folkblad - Endast en dag innan Business Week bjöd vi in VF till eventet. På kort varsel ställde de fram resurser och skapade flera artiklar som var och är viktiga för att sprida det positiva med Karlstad/Värmlands näringslivsdagar.


* Wink; - med Sandra och Emelie som med sitt härliga och energifyllda 'självklart' direkt hängde på tanken om att lägga en nätverksträff på KBC under Business Week. Och som dessutom ärade oss med att ha sin första träff där både män och kvinnor var välkomna.


* Marknadsföreningen - Lika positiva som Wink; var styrelsen för Marknadsföreningen. De ville också gärna hänga med på Karlstad Business Week och ordnade nätverksträff.


* Naviero Vinbar - Även om vi förstås betalade för att få tillgång till hela Naviero Vinbar under torsdagens hockey after work (också fullsatt med 50 deltagare), så bjöd ägare och personal på Naviero Vinbar verkligen upp och överträffade våra höga förväntningar.


* Projekt Resecenter - Vi ringde projektledare Sören Jonsson. Vi har inga problem att förstå att han har mycket att göra. Ändå svarade han 'ja, gärna' direkt när vi frågade om han kunde ställa upp och komma och berätta senaste nytt om Karlstads Framtid - Resecenter.


* Serviceteamet - Sebastian och Victor, som sköter all lokalvård såväl som frukostar, luncher och fikabeställningar på KBC var också viktiga att få med på Business Week. Inga problem - de ställde också upp direkt och även under flera kvällar när vi jobbade med eventet innan Business-dagarna.


* Alla KBC Members - Alla ni KBC Members som genom att vara en del av Karlstad Business Center tror på det vi gör. Och genom ert kundförhållande visserligen förstås drar nytta av KBC men samtidigt också skapar grunden för att KBC kan leva vidare och skapa saker som t.ex. Karlstad Business Week.


* Nya Ekonomikompetens - Utan tvekan ställde alla nio medarbetare i Nya Ekonomikompetens upp och servade vid insläppen, minglade och hjälpte till så att allt fungerade.


* Sara Börsvik - En mycket upptagen kvinna som dessutom håller på att gå in i rollen som CEO för Bonnierförlagen, svarade piggt och positivt ja när vi tog kontakt med henne. Och med fantastisk energi levererade hon avslutningsdelen av Business Week.


* Mikael Lezdins - som bara någon vecka innan Business Week skulle äga rum, direkt ställde upp när en av huvudtalarna fick förhinder. Och hoppade in på en heltimmes föredragande fredag eftermiddag.


* Per Schlingmann - Även om vi förstås fått lägga den större delen av vår totala budget på Pers framträdanden så måste vi framhålla hans fantastiska engagemang. Vi köpte två föreläsningar av Per Schlingmann - han gav oss hela sin dag.


”…vi köpte två föreläsningar - han gav oss hela sin dag…”


Per Schlingmann kom tidigt på dagen till KBC, minglade, pratade, ställde upp på intervjuer, hängde med på lunch, signerade böcker, dröjde sig kvar så att han nästan missade tåget, kommenterade och delade efteråt i sociala medier. Plus att han då gjorde två mycket proffsiga, intressanta och tänkvärda föredrag.


* Alla ni besökare - Karlstad Business Week hade förstås inte varit någonting utan alla er 100-tals besökare som tagit er tid att hänga på KBC under dagarna! Av alla era positiva kommentarer förstår vi att ni också har haft nytta av Business Week och konstaterar samtidigt att många påpekat vikten av att Karlstad Business Week blir återkommande.


Vad händer nu?

När nu själva Business Week-dagarna är avklarade är det lätt att bara pusta ut och tänka att det är skönt att allt gick bra och att det nu är klart. Men, så är det inte. Visserligen har vi för en tid sedan passerat själva idéfasen såväl som planeringsfasen och nu genomförandefasen av dagarna. Men nu går vi in i uppföljningsfasen där projektgruppen dels skall utvärdera Business-dagarna som sådana. Vad som gick bra, vad som skulle kunna gjorts ännu bättre osv.


Vi måste förstås också följa upp alla besökare och få deras respons på dels de olika delarna, dels Karlstad Business Week som helhet. För att kunna lägga hela budgeten på det som var direkt förknippat med vad alla besökare upplevde på plats under Business Week, gör vi allt sådant efterarbetet själva på kvällstid.


När vi har alla underlag för att kunna utvärdera om Karlstad Business Week kan och bör vara ett återkommande arrangemang som gynnar Karlstad/Värmland och dess näringsliv, kommer projektgruppen förstås också att ta ställning till det. Samt om svaret är ja också fundera igenom vad som krävs för att så skall bli fallet.


Pep och respons

Det kostar pengar och det kostar i synnerhet tid och engagemang. Tid och engagemang som måste tas från projektdeltagarnas ordinarie arbetsplatser. Men, samtidigt, vilken otrolig energi och vilja att planera fler Karlstad Busines Weeks det ger när vi får kommentarer som:


"...efter en grym förmiddag på Karlstad Business Center! Redan nu sitter jag och reflekterar över hur mycket som är på gång i Karlstad och vilken energikick som förmiddagen gett!..."


"...ett fantastiskt fint initiativ! Nästa gång är jag med varje dag..."


"...verkligen ett enastående arrangemang. Fantastiska föreläsare, intressant bredd på ämnen och berikande frågestunder..."


"...har bara hört lovord från de som varit på nåtot av alla event..."


"...kul att det blev så lyckat..."


"...sjukt bra! Bästa föreläsningen jag varit på i Karlstad ever!!!..."


"...tack för fantastiskt bra arrangemang, ser fram emot nästa gång!..."



Varma hälsningar

Stefan

Ett av de mess som kommit in efter genomförandet av Karlstad Business Week

Annonsplats

Kontakta KBC för annonsering här

"...Karlstad Kommun måste ju vara jättestolta över att ha Karlstad Businesss Center etablerat här..."

Affärslunch med Schlingmann som signerade böcker


Vi är ju mycket tacksamma för alla 19 INSIDERS som under åren ställt upp och berättat om sitt ledarskap på Karlstad Business Center. Därför ville vi gärna ta möjligheten att tacka när möjligheten gavs.


Vi frågade därför Per Schlingmann om han kunde tänka sig att hänga med på en affärslunch när han ändå var i Karlstad. Per ställde generöst upp!


Sedan bjöd vi in alla 19 INSIDERS att få lyssna på Per Schlingmann och sedan hänga med till Olssons Bazar på gemensam lunch. 


En ödmjukt trevlig och social Per Schlingmann

Lunchen blev både uppskattad och trevlig i och med att Per Schlingmann, som någon konstaterade: visade sig vara en mycket trevlig och 'vanlig' människa utan någon som helst uppnosighet. 


Per samtalde med alla och var även under lunchen kvick i kommentar och hjärna samtidigt som han gav sig tid att lyssan på oss andra runt bordet.


Dedikerade böcker som han även signerade

Vi på KBC hade köpt in Per Schlingmanns senaste bok i ett antal exemplar. När så övriga inklusive Per gick och hämtade kaffe, tog vi fram böckerna och la dem i en hög bredvid Pers plats.


Per dedikerade och signerade bok för bok till alla oss som var med på lunchen, avslutade med att fotografera oss med var sin bok i handen och konstaterade muntert att han nu fick till en riktigt bra bordcirkel. Jo, vi satt ju vid ett runt bord.


Proffs på föreläsning

Väl tillbaka efter lunchen hade Per Schlingmann inte mer än 10-15 minuter på sig att samla sig inför sitt andra föredrag. Något som inte verkade påverka honom det minsta. På samma sätt som under förmiddagen var det 100% leverans under rubriken 'Världen förändras - gör du?'.

Från vänster: Mikael Lezdins VD EFK, Linda Take VD Mericon, Anna Forsberg chef Ung Företagsamhet, Märet Engström Näringslivschef Karlstad Kommun, Anders Kjällsträm VD Branäsgruppen, Charlotta Stenberg VD Bulldozer samt Per Schlingmann. Med på lunchen var även Stefan Ahlmark VD Nya Ekonomikompetens.

Annonsplats

Kontakta KBC för annonsering här

KARLSTAD BUSINESS CENTER - Där människor möter människor. Nätverkar. Skapar affärer.


  • Affärsnätverk: 100-talet KBC Members - och långt fler besökare - rör sig i affärsnätverket. Ett 70-tal olika företag.
  • Representativt: > 100 arbetsplatser och 10 bokningsbara rum, kök, lounge, walk'n'work, JetSeat, eventytor etc. i representativa lokaler
  • Centralt: < 500 m till Stora Torget. 10 m från vattnet. 300 m från tåg/taxi. 50 m till restauranger, gym 50 m (alla KBC Members tränar utan extra kostnad), kvarterskrogen GoodGuysTap, White Guide restaurangen Naviero.
  • Business: Fokus på marknad/sälj, ekonomi, personal, ledning & LEAN Admin. Och på faktiska affärer.
  • Variation: Konferenser, teknik, high speed internet, lounge, servicefunktioner, poolbil, träning etc.
  • Mötesplats: workshops, utbildningar, inspiration & nätverkande. Affärsnätverken N1.
  • Tillväxtkorridoren: Som KBC Member har du f n arbetsplatser i Karlstad, Örebro och Stockholm.
  • KBC är ett oberoende entreprenörskap. För affärsmänniskor. Av affärsmänniskor.

Kontakta oss gärna för annonsering i KBC News


Vi är jätteglada att fler än 23.600 beslutsfattare

(varav ca. 14.600 inom Värmland) nu abonnerar på KBC News.

Gilla oss på Facebook - Följ oss på LinkedIn - Se oss på Instagram

Karlstad Business Center AB

Magasin 2 (Inre Hamn)

Tynäsgatan 10

652 16 Karlstad

 

+46 (0)70 35 95 400

Postadress:

Box 2050

650 02 Karlstad

Fakturaadress:

Kund-id FRX4523

FE 301

105 69 Stockholm