Tipsen för att underlätta diskussion och beslut i en workshop

Att använda workshopstekniker för en grupp affärsmänniskor som skall diskutera och fatta beslut, är ofta en bra och effektiv väg mot målet. Workshops främjar kreativitet och idégenerering samtidigt som det även främjar samarbete och skapar struktur i grupparbetet.

Det finns olika tekniker för workshops. Faciliatorn behöver ha god känsla för vad som passar när.

Det finns många olika metoder och tekniker för att underlätta diskussion och beslutsfattande inom en grupp via t.ex. workshops. Här ger vi dig 12 användbara tekniker att välja mellan.

1. Brainstorming

En populär metod för att generera idéer. Deltagarna får fritt föreslå så många idéer som möjligt inom en begränsad tid, utan att bedöma dem. Efteråt kan idéerna utvärderas och prioriteras.

2. Mind Mapping

En visuell teknik där idéer och begrepp representeras grafiskt med centrala begrepp i mitten och grenar som förgrenar sig med relaterade idéer. Det är användbart för att organisera tankar och identifiera samband.

3. SWOT-analys

SWOT står för Styrkor, Svagheter, Möjligheter och Hot. Deltagarna analyserar en idé, ett projekt eller en organisation genom att identifiera dess interna styrkor och svagheter samt de externa möjligheterna och hoten.

4. För-och-emot-listor

Deltagarna delas in i grupper och ombeds skapa listor med argument för och emot en idé eller ett förslag. Detta hjälper till att tydliggöra olika perspektiv och kan underlätta beslutsfattande.

5. Konsensusmetoder

Metoder som syftar till att uppnå enighet inom gruppen. Exempel inkluderar "Konsensus-Cirkeln" där deltagare ger sitt samtycke, är neutrala eller har invändningar mot ett förslag.

6-12. Övriga punkter

Jättekul att du är intresserad av våra tips! Vill du ha alla 12 punkterna gratis i din mailkorg, fyll i dina kontaktuppgifter nedan så skickar vi gärna.

Föregående
Föregående

Fri träning saknas på nästan alla andra coworkings

Nästa
Nästa

Affärsfördelar med B2B-samarbeten mellan företag