Det här kände du inte till.
Nytt år - nya möjligheter! Och vi kan lägga ännu ett normalt år bakom oss. Ett år där KBC inte påverkats av yttre faktorer som…t.ex. pandemi. Häng med så berättar vi lite saker du inte kände till.
Kontinuerlig ström av nya kunder
Tack vare att du som läser det här (du är en av ca. 14.000 som prenumererar på våra nyhetsbrev) får vi en bra spridning som skapar löpande kännedom om KBC. Att vi finns, lite vad som händer, vilken typ av företag som hänger med oss, hur nöjda våra kunder är etc.
Det här, tillsammans med att våra kära kunder ibland delar info på t.ex. sociala medier samt pratar gott om KBC, gör att vi faktiskt inte behöver särskilt mycket mer marknadsföring. De potentiella kunderna söker upp oss, kommer på besök och sedan brukar de flesta välja att hoppa på.
Under 2024 var det hela 16 företag som valde att hoppa på och bli KBC:are. Totalt är det idag därför över 50 olika företag som har fri access till Karlstad Business Center.
Många nyttjar den fria träningen på STC
Det viktigaste för våra kunder är oftast att kunna utföra sitt arbete på ett bra sätt på KBC. I det ingår då själva miljön, internet, kaffe, trevlig atmosfär osv.
Sedan är det många kunder som, framförallt vår och sommar, uppskattar närheten till vattnet, bryggorna, att det är gångavstånd till så många andra företag, till centrum och till Karlstad Resecenter med både tåg, bussar och taxi.
Många har också nytta av att träningsstudion STC endast ligger 10 meter från KBC-huset - och att all träning (på samtliga STC) ingår för alla KBC:are. Under kvartal 4 -24 var det också träningsrekord.
Det har aldrig genomförts så många träningspass av KBC:are under ett och samma kvartal som senaste kvartalet. Bra jobbat alla!
Allra mest trogna kunderna
Karlstad Business Center har flera företag som varit med länge som kunder. Mycket länge! Och det är t.o.m. så att det företag som var allra, allra först med att teckna ett KBC-avtal en regnig höstdag 2016, fortfarande är KBC:are!
Digital Bild heter företaget som representeras av Christer Höglund. I över 8 år har vi haft förmånen att trivas tillsammans med Christer.
Ytterligare företag som varit kunder nästan lika länge som Christer, dvs. ända sedan 2016-2017, är Docero, Industrikonstruktion, Kinnarps, Balkan Excellence, Music Partner, Ricoh IT Partner, Nya Ekonomikompetens och Eva Runald. Vi hoppas förstås ni, och alla andra KBC:are, är med även när vi om några år firar 10 års-jubileum!
Endast små justeringar i lokalerna
Vi lade mycket tid på utformningen av lokalerna Karlstad Business Center huserar i innan vi flyttade in. Och förutom den påverkan effekterna från pandemin har på oss, är de fortfarande optimala i sin planering.
Det som förändrades i och med pandemin, och som faktiskt fortfarande är ett faktum, är att behovet av möteslokaler för ca. 20-65 personer i princip har försvunnit. Innan pandemin var det varje vecka samlingar i form av nätverksträffar, föreläsningar, utbildningar, boksläpp osv. Något som faktiskt inte har kommit tillbaka efter pandemin.
Delar av dessa mötesytor är idag därför förvandlade till ytor med arbetsplatser + att fler idag än tidigare år har valt att abonnera på KBC Premium för att ha en egen dedikerad arbetsplats. Fortfarande är det dock en klar majoritet som ser fördelar med att kunna variera var man sitter och arbetar. Man tycker det är trevligt att variera både var man sitter såväl som bredvid vilka man arbetar. Plus att det ju är billigare med KBC Member.
Bortplockat, rent och fräscht hela tiden
Fortfarande fungerar också vår clean-office-policy fantastiskt bra. Även om ‘städpatrullen’ kommer 3 gånger i veckan så gör clean-office-policy (där alla hjälps åt att plocka bort, fixa med diskmaskinerna, torka av om man spiller etc) att urdryckna glas och kaffekoppar aldrig står och väntar på städpatrullen. Eller att kaffefläckar torkar in på bord. Inte heller kartonger eller kassar blir stående i entré eller i gångar osv.
Det gör också att det i stort sett alltid är rent och fräscht när du kommer in ett mötesrum eller i ett telefonrum. Och framförallt behöver man inte springa och kontrollera om det är städat innan man t.ex. tar in ett externt möte.
För vem vet; nästa möte efter mitt kanske är en KBC-kollegas viktigaste möte hittills i verksamheten. Och då känns det extra bra när man tagit bort och gjort rent efter sig, eftersom man då faktiskt bidragit lite till att KBC-kompisens möte har bra förutsättningar.
En annan kul grej
Något som vi som arbetar med KBC också tycker är väldigt roligt, är att det under åren KBC har funnits är så många företag som, när de funderat på att etablera sig i Karlstad, har valt att börja sin Värmlandsverksamhet på just Karlstad Business Center!
Vi har gjort det mycket enkelt för dem att snabbt komma igång. Möjliggöra nya kontaktytor, få arbetskollegor och mycket av det som behövs serverat. Dessutom utan att behöva teckna långa hyres- eller leasingavtal.
Även i det här fallet är det nu över 50 olika företag som börjat på KBC när de etablerat sig i Värmland. De flesta finns också kvar i Värmland och många av dem började sin tillväxt hos oss för att sedan flytta till egna lokaler när de kom upp i 5, 7 eller t.ex. 10 medarbetare.
Och så förstås de återkommande!
Jättekul är också att det är så pass många KBC:are som har återkommit ett eller ett par år efter sin exit från KBC.
En del har återkommit med samma företag som tidigare - gräset var så grönt och fint på KBC och man ville tillbaka. Vissa har bytt arbetsgivare och återkommit till KBC av anledningen att nya arbetsgivaren har företaget på KBC. Ytterligare några KBC:are har startat om hos oss för att man sagt upp sig, startat eget och valt KBC eftersom man suttit här tidigare, fast då som anställd på ett KBC-företag.
Oavsett anledning är det här ett riktigt kul inslag i KBC-resan som nu haft så många 100-tals affärsmänniskor som kunder genom åren. Tack alla för att ni är och har varit med och bidragit positivt!!
- - -
Är du också intresserad av att bli KBC:are? Läs gärna mer här>>>